درمان آکنه و جوش های صورت

دسته: آرایشی بهداشتی تاریخ: دوشنبه, اكتبر 12, 2015 دیدگاه: 0 بازدید: 1770

بسياري از دخترها و خانم‌ها در دوران عادت ماهانه خود دچار آكنه مي‌شوند.

پيدا شدن آكنه يا جوش، علامتي است كه نزديك شدن شروع قاعدگي را خبر مي‌دهد. گر چه هنوز دليل اصلي اين موضوع به طور قطعي شناخته شده نيست، ولي آن را ناشي از تغييرات هورموني روي پوست مي‌دانند.

گروهي از خانم‌ها كه قرص‌هاي ضدبارداري مصرف مي‌كنند، حتما تاثيرات اين قرص را روي آكنه هاي خود مشاهده كرده‌اند. البته همين جا بايد يادآور شوم كه قرص‌هاي ضدبارداري تاثيرات غيرقابل پيش‌بيني روي آكنه دارند، چون در واقع با توازن هورموني در بدن ارتباط زيادي دارند. اما معمولا روي افراد زيادي موثرند و باعث بهبود آكنه ي پوست مي‌شوند.

زماني تصور مي‌شد كه قرص‌هاي ضدبارداري، درماني براي همه آكنه‌ها محسوب مي‌شوند، ولي به زودي دريافتند كه پاسخ همه، به اين داروها يكسان نيست و بعضي افراد حتي هنگام مصرف، بدتر هم شده‌اند، بنابراين امروزه ديگر مصرف اين قرص‌ها را بدون مشورت و معاينات پزشكي و صرفا به منظور درمان آكنه توصيه نمي‌كنيم.پزشك متخصص ترجيح مي‌دهد كه حتما پس از ارزيابي كامل و معاينه جوش‌ها به تجويز قرص‌هاي شبه هورموني اقدام كند.

نكات مهم درباره مراقبت از آكنه يا جوش

اهميت نظافت در از بين بردن جوش‌هاي صورت خيلي مهم است. به آنهايي كه با آكنه دست و پنجه نرم مي‌كنند، توصيه مي‌كنيم حتما پوست‌شان را از مواد آرايشي پاك كنند و سپس با استفاده از صابون‌هايي با Ph، 7 و يا كمتر (مقصود صابون‌هاي اسيدي است) پوست خود را با آب سرد يا ولرم بشويند.

بعضي‌ها پوست خود را پس از شستشو، به جاي آب‌گيري، با حوله اي خشن و با كشيدن حوله روي پوست خشك مي‌كنند.

توصيه مي‌كنيم نه تنها در مورد آكنه كه حتي در موارد ديگر هم، هنگام خشك كردن پوست صورت،حوله را روي پوست نكشيد.

در مورد مواد آرايشي هم نبايد انواع سنگين و بسيار چرب را استفاده كنيد، چون نه تنها آكنه‌ تان را تشديد مي‌كند، بلكه ممكن است آن را به جاهاي ديگر هم منتشر كند.

حتما تحت‌نظر پزشك، حتي پس از بهبودي كامل نيز جهت طي دوره درماني به صورت درمان نگه‌دارنده باشيد، چون مهم‌ترين عامل بروز اين آكنه‌ها ارث است و بايد تا سن مناسب تحت كنترل باشيد تا مبادا جوش‌ها دوباره پديدار شوند.

بعضي از بيماران كه درمان را خودسرانه قطع مي‌كنند، با مشكل مواجه مي‌شوند.

دكتر غلامحسين غفارپور - متخصص پوست و مو

 عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران

دیدگاه‎ها

دیدگاه خود را بنویسید

بالا