بهداشت دهان و دندان

دسته: سلامت تاریخ: پنجشنبه, مارس 2, 2017 دیدگاه: 0 بازدید: 5078

البته نکته ای که نباید توجه به آن را از خاطر برد . شیوه صحیح مسواک زدن است در زمان مسواک زدن باید آرامش خود رابه طور کامل حفظ کنید . و از مسواک زدن های عجولانه و با خشونت زیاد خود داری کنید

بهترین روش های مراقبت از دندانها

دندان ها نعماتی هستند که لابلای دیگر نعمت ها موضوعات روز مره خود گویی آنها را به فراموشی سپرده ایم . کمتر کسی را میتوانیم سراغ داشته باشیم . که در نماز های روزانه یا در لحظه های مختلف خداوند را به خاطر این نعمات فراموش شده والبته بسیار ارزشمند شکر کند .
اکثر مردم تا سنین میان سالی بدون هیچ توجهی به سلامت دندان هایشان هر بلایی که دلشان می خواهد بر سر این نعمات مظلوم واقع شده می آورند تازه آن زمان است که با شروع تخریب اولین دندان ها به یاد می آورند که دردی بدتر از درد دندان وجود ندارد . و وقتی یکی از دندان هایشان را  ازدست داده اند . تازه میفهمند چه نعمتی را از دست داده اند . وبه قول معروف میگویند : تا وفتی بود نفهمیدیم کی بود  ووقتی رفت تازه فهمیدیم کی رفت .
توصیه من به شما این است که شما شبیه اکثریت مردم نباشید . و از همین امروز در هر سن وشرایطی که هستید دندانها و سلامت آن ها را جدی بگیرید .
نکته اول که باید آن را همیشه مورد توجه قرار دهید این است که دندان ها پتک دیوار شکن شما نسیستند و نخواهند بود . عده ای از مردم طوری با دندان هایشان رفتار می کنند که انگار دندان هایشان آفریده شده اند که هر زمان که توان بازو هایشان کار سلز نشد . از عضلات فک وآن دندان های بخت برگشته شان استفاده کنند . و از قرار دادن هیچ گره کور و هیچ میخ و سیخی درون دندان هایشان فروگذار نمیکنند .
در این میان عده ای هم زندگی میکنند که به نظر خودشان خیلی به سلامت دندان هایشان اهمیت میدهند و بر عکس گروه اول هیچ و میخ وسیخی رون دهان نمیکنند . اما خوراکی های را با دندان هایشان میخورند که چیزی کم از خوردن همان میخ وسیخ ندارند . دیده شده است عده ای  که حتی بادام صفت و گردو را  با دندان های خود شکسته ونوش جان میکنند .
و البته میل کرن موادی مانند انواع نوشابه های گاز دار هم تفاوت زیادی با شکستن گردو و بادام با دندان ندارد . و چه بسا آسیب بیشتری هم به سلامت دندان هایشان وارد کند .

سفید کردن دندانها
اما آیا همین که نوشابه نوشابه های گاز دار مصرف نکنید . و انواع میخ  وسیخ و خوراکی های دندان شکن را با دندان هایتان گلاویز نکنید برای داشتن دندان هایی سالم و زیبا کافی است؟ پاسخ منفی است . شاید بتوان گفت با رعایت نکات فوق قدمی محکم و اساسی را در جهت حفظ سلامت دهان و دندان خود بر داشته اید . اما این پایان راه نیست .
دندان های شما به مراقبت های بیشتری نیز نیاز دارند یکی از این مراقبت ها همانطور که همه میدانید . استفاده مداوم و پی گیرانه از مسواک است استفاده ازمسواک باید به طور مداوم و ترجیحا سه بار در شبانه روز باشد . عده ای به علت تنبلی یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذارید . از مسواک زدن مداوم طفره میروند .  اما به طور قطعا اگر بدانند در صورت ادامه همین روال  چه سرنوشت شموی در انتظارشان خواهند بود روزی سه بار که سهل است هر ساعت مسواک میزنند .
البته نکته ای که نباید توجه به آن را از خاطر برد . شیوه صحیح مسواک زدن است در زمان مسواک زدن باید آرامش خود رابه طور کامل حفظ کنید . و از مسواک زدن های عجولانه و با خشونت زیاد خود داری کنید زیرا مسواک زدن به این شیوه میتوان مشکلات اساسی به ویژه برای لثه های شما ایجاد کند و باعث خون ریزی های مداوم و شدید در لثه ها بشود .
اگر چه مسواک زدن مهم است . اما باز هم همه راه نیس قطعا پس از مسواک زدن بین دندان های های خود را با نخ دندان تمیز کنید . همچنین قبل از مسواک زدن و بعد از هر وعده غذا استفاده از خلال دندان برای تمیز کردن لابه لای دندان ها و جلوگیری از انباشت موارد خوراکی در بین آنها کاملا ضروری به نظر میرسد .
همچنین دیگر موضوعی که متاسفانه در کشور ما جدی گرفته نمیشود . استفاده از دهان شویه به صورت دو نوبت در روز می باشد که نقش اساسی در ضد عفونی دندان ها ایفا خواهد کرد . البته توجه کنید که استفاده ناصحیح و بی رویه از دهان شویه ها متواند باعث مشکلاتی برای دهان و دندان مصرف کننده این مواد بشود .
در پایان این مقاله با صراحت میتوان اضافه کرد در صورت جدی گرفتن مطالب یاد شده سلامت آینده دندان های شما تضمین خواهد شد . اما در غیر این صورت باید منتظر درد ها و جراحی های سنگین  دهان و دندان خود باشید .

دیدگاه‎ها

دیدگاه خود را بنویسید

بالا