با خدمات ابری ویا کلود بیشتر آشنا شوید

دسته: فناوری اطلاعات تاریخ: جمعه, مه 15, 2015 دیدگاه: 2 بازدید: 794

باخدمات ابری ( کلود ) آشناهستید؟

بخش اول

این روزها بیشتر از گذشته با اصطلاحی با نام خدمات ابری یا مبتنی بر کلود ، را می شنویم.این همه گیر شدن نشان می دهد که استفاده از سرویس ها و خدمات کلود ارائه شده توسط شرکت های اینترنتی مورد استقبال کاربران واقع شده و با وجود این همه گیری ، اما باز هم مفهوم دقیق سرویس های کلود و یا خدمات ابری برای بسیاری از افراد در پس پرده ذهنشان پنهان باقی مانده است که کلود ویا خدمات ابری دقیقا چه معنایی دارد.

اگر این تصور را داشته باشیم که درک این مفاهیم برای ما بسیار دشوار است باعث می شود که هیچگاه نتوانیم به سوالات موجود در ذهن خودمان پاسخ مناسبی پیدا کنیم در حالی که همیشه راهی برای درک ساده مفاهیم فنی وجود دارد که در اختیار داشتن این اطلاعات، می تواند در زندگی عادی و در استفاده روزمره ما بسیار کارآمد و راهگشا باشد.

درحال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ و معطبر اینترنتی نظیر ، گوگل، اپل، آمازون، مایکروسافت و آی بی ام به ارائه سرویس های ابری یا کلود می پردازند و تجربه این چندسال به این شرکت ها اثبات کرده است که کاربران تمایل دارند تا اطلاعاتشان را در مکانی مطمئن نگاه دارند تا اگر سخت افزارهای خودشان به هر دلیلی دچار خرابی و یا آسیب شد نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات خود نداشته باشند.

استقبال از سرویس های کلود در چند سال گذشته باعث ایجاد یک درآمد زایی بسیار مناسب برای شرکت های فعال در این زمینه شده است. این افزایش درآمد به اندازه ای بوده است که توجه دیگر شرکت ها هم به این زمینه جلب شده و این روزها هر شرکتی سعی بر این دارد تا از دیگران عقب نماند و فعالیتی را در این زمینه آغاز کند و یا خدماتی را به کاربران ارائه دهند. در این نوشتار قصد داریم تا توضیحات مختصری را در مورد خدمات ابری ویا کلود ارائه دهیم و به بررسی وضعیت شرکت هایی که در این زمینه موفق عمل کرده و در حال حاضر به درآمد مناسبی دست یافته اند بپردازیم.

ابرها از کجا آمده اند؟

پردازش ابری یک مفهوم متعلق به قرن حاضر است و با یک تعریف ساده باید گفت که یک کلود ویا ابر، ردیفی گسترده از کامپیوترهایی است که به یکدیگر متصل شده اند و به عنوان یک مجموعه واحد درحال فعالیت می باشند.پیکربندی ابرها به گونه ای است که یک یا چند نوع سرویس مخصوص را برای استفاده کاربران ارائه نمایند. تمامی سرویس های ابری به صورت کامل از قبل پیکربندی می شوندتا کاربر بتواند بدون اینکه احتیاج به تنظیمات خاصی باشد از این سرویس ها استفاده نماید.

اگر دارید هنوز به این فکر می کنید که چرا نام کلود ویا ابر را برای این گونه سرویس ها انتخاب کرده اند باید گفت که هنوز کسی دقیقا نمی داند که چرا برای این سرویس ها این نام را انتخاب کرده اند اما شاید بتوان اینگونه توجیه کرد که مجموعه ای بزرگ از واحدهای منفرد در زمانی که از فاصله نزدیک نظاره شوندمی توانند مفهوم و یا تصویر یک ابر واحد را در ذهن تداعی کنند. دقیقا همانند یک ابر واقعی که از ذرات بخار آب یا غبارهای معلق در هوا شکل می گیرند.البته باید بدانید که در زبان لاتین به مجموعه های نظیر ذرات بخارآب، پرواز دسته جمعی حشرات یا پرندگان هم کلود گفته می شود و این نام به عنوان یک سرویس فناوری به خاطر ایجاد تصویر دسته ای از کامپیوترها به عنوان مجموعه ای واحد و هماهنگ خواهد بود.

شرکت بزرگ مایکروسافت و خدمات ابری

در روزهای گذشته اتفاقی افتاد که از نظر بسیاری از کارشناسان آی تی یک اتفاق نادر بود. شرکت آمازون در هفته گذشته برای اولین بار گزارش مالی مربوط به بخش خدمات پردازش ابری خود را منتشر کرد. این گزارش بسیاری از کارشناسان را به فکر فرو برد زیرا با موفقیت های مرکز AWS شرکت آمازون، ارزش سهام مرکز Azure شرکت مایکروسافت هم افزایش پیدا کرده است.

طبق گزارشی که توسط ZD NET منتشر شده است ، اگر بخواهیم میان دو شرکت آمازون و مایکروسافت که در حوزه خدمات پردازش ابری بزرگترین و معتبرترین شرکت های حال حاضر هستند، یک مقایسه کلی داشته باشیم ، باید گفت که مایکروسافت نسبت به آمازون در سطح پایینتری قرار می گیرد شرکت مایکروسافت هنوز گزارش مالی دقیقی در رابطه با درامدهای خدمات ابری عمومی ویا خدمات پردازش ابری چندگانه عمومی و اختصاصی خود منتشر نکرده است.

البته در آخرین گزارشی که مایکروسافت در رابطه با وضعیت مالی خود داشته است ، این شرکت در فصل اول سال 2015 میلادی بخشی با عنوان Commercial Cloud ایجاد کرده است که درامد بسیار خوبی از این بخش بدست آورده است

علاوه بر این موارد در سال 2013 بود که مدیران مایکروسافت توضیحاتی در این رابطه دادند که Azure  توانسته است تا آن زمان محصولات و خدمات خود را به ارزش یک یک ملیارد دلار به فروش برساند.

آمازون و خدمات کلود

آمازون خدمات ابری خود را تحت عنوان Amazon Web Services ارائه داده است و با استفاده از همین خدمات توانسته است سود خود را در عرض چند وقت گذشته چندین برابر کند مدیران ارشد این شرکت گزارش مالی مربوط به فصل آخر سال 2014 خود را اعلام کرده اند و آقای جان بلکچ که یکی از محققان مرکز Cowen است پیش بینی های جامعی در رابطه با وضعیت مالی شرکت آمازون و آینده آن انجام داده  و اعتقاد دارد که مرکز AWS درآینده نه چندان دور تمامی رقبای فعلی خود از جمله گوگل و مایکروسافت را به سادگی کنار خواهد گذاشت و خودش یکه تاز میدان خدمات ابری خواهد بود.

بسیاری از مراکز که در این زمینه تحقیق می کنند بر اساس آمار موجود پیش بینی کرده اند که تا سال های سال سه شرکت گوگل ، مایکروسافت ، و مرکز  AWS تنها سه قطبی خواهند بود که بازار جهانی خدمات پردازش ابری را در اختیار خواهند داشت. البته شرکت IBM هم احتمال دارد بتواند به این مجموعه وارد شود ولی شرکت هایی نظیر HP مدت هاست فعالیت چشم گیر و قابل توجهی نداشته اند که بتوان نام آنها را در این مجموعه قرار داد.

بلکچ پیش بینی کرده است که در سال 2015 میلادی مرکز AWS درآمدی نزدیک به شش ملیارد دلار داشته باشد و این رقم نسبت به سال قبل یک رشد 38درصدی خواهد داشت پیش بینی شده است که تا سال 2019 درآمد مرکز ارائه خدمات ابری و سازمانی AWS به رقمی در حدود 20 ملیارد دلار برسد و به این ترتیب آمازون به قطب قدرتمند خدمات ابری درجهان بدل خواهد شد.

شرکت آمازون در فصل اول امسال ارزش فروش خالص خدمات خود را به 1.5 ملیارد دلار رسانده است که این رقم نسبت به سال گذشته تقریبا دوبرابر بوده است.آقای جف بیزس که مدیرعامل شرکت آمازون است پیش بینی کرده است که درآینده بسیار نزدیک ، بخش اعظم درآمد شرکت آمازون از طریق ارائه همین خدمات خواهد بود . او در صحبت های اخیر خود اعلام کرده است که گروه توسعه دهنده خدمات ابری آمازون یک نمونه بسیار عینی از فعالیتهایی است که این شرکت در راستای رسیدن به اهداف خود انجام داده است مرکز AWS توانسته است حدود 7درصد از مجموعه درآمد های شرکت آمازون را به خود اختصاص دهد باید اضافه کنیم که مرکز AWS امسال وارد 9سالگی خود شده و بعد از 9 سال فعالیت اولین گزارش مالی خود را منتشر کرده است.

مبع : گروه آی تی و فناوری

دیدگاه‎ها

ایجاد شده در پنجشنبه, ژوئن 4, 2015 نوشته شده توسط سعید زارعی پیوند دیدگاه
واقعا سر آدم سوت می کشه از یک کاری که برای این شرکت ها کار جانبی شون مسوب میشه ببینید چه درامدی ایجاد می کنند.
ایجاد شده در پنجشنبه, ژوئن 4, 2015 نوشته شده توسط محمد کاردان پیوند دیدگاه
چقدر ما با اینها فاصله داریم
چقدر درآمد زایی و اشتغال زایی از کارهایی که حتی به ذهن ما هم خطور نمی کنه
اگر بستر و امکاناتش رو فراهم کنند چقدر میشه از این طریق شغل ایجاد کرد و جوانان تحصیل کرده وطنمون اینطوری سرگردون و بیکار نباشند
نمایش 1 تا 2 از 2 مورد

دیدگاه خود را بنویسید

بالا