اسپینر چسیت

دسته: فناوری اطلاعات تاریخ: جمعه, ژوئیه 21, 2017 دیدگاه: 0 بازدید: 9958

حتما تا کنون اسباب بازی های کوچک و جالبی را که بتازگی وارد بازار و مورد استفاده عموم افراد قرار گرفته است را دیده اید شیئی با ظاهری ساده اما بسیار جذاب و دوست داشتنی به نام " اسپینر" که بگونه ای خاص کودکان و حتی بزرگپسالان را درگیر خود کرده است

حتما تا کنون اسباب بازی های کوچک و جالبی را که بتازگی وارد بازار و مورد استفاده عموم افراد قرار گرفته است را دیده اید شیئی با ظاهری ساده اما بسیار جذاب و دوست داشتنی به نام " اسپینر" که بگونه ای خاص کودکان و حتی بزرگپسالان را درگیر خود کرده است از ورود این اسباب بازی خاص به بازار جهانی مدت زیادی نمی گذرد اما امروزه بیشتر فروشگاههای اسباب بازی این وسیله سرگرم کننده را به ویترین پرفروشهای خود اضاه کرده اند در ادامه با اسپینر ها بیشتر آشنا می شویم.

همه‌ی ما فیجت می‌کنیم. فیجت حرکت‌های کوچک و ساده‌ای هستند که وقتی بی‌قراریم و استرس داریم انجام می‌دهیم. بعضی‌ها با موهایشان بازی می‌کنند، بعضی‌ها ناخن‌هایشان را می‌جوند یا ممکن است با گوشه‌ی لباسشان بازی کنند. تکان دادن پا، چرخاندن مداد یا کلید بین انگشتان هم نوعی فیجت است. ما بارها در روز از این فیجت‌ها استفاده کنیم. اما چرا فیجت اسپینر بین بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها محبوب شده‌اند؟ این مقاله در مورد دلایل محبوبیت اسپینرها است.

با فیجت اسپینر کاری متفاوتی با دستانتان انجام می‌دهید. این اسباب‌بازی شبیه پنکه سقفی با دو سه پره است. شما می‌توانید آن را بین انگشتانتان بچرخانید و دستانتان را با آن مشغول کنید.

اسپینر

    تصور کنید مغز شما مثل یک خانواده است که می‌خواهد تصمیم مهمی بگیرد.
    اگر بچه‌های کوچک خانواده با اسباب‌بازی‌هایشان بازی نکنند،حواس آن‌ها را پرت می‌کند و باعث می‌شود خانواده نتواند درست تصمیم بگیرد.

می‌بینید اسپینر خیلی اختراع پیچیده‌ای نیست و جز صدای غژغژ کمی که دارد چیزی تولید نمی‌کند. فیجت برای ما واقعا چیز جدیدی نیست. کسی نیست که اصلا فیجت نکند. فیجت اسپینرها قیمت زیادی هم ندارند. چیزهای دیگر که معمولا انگشتان ما را مشغول می‌کنند مثل مداد، خودکار، توپ و سکه هم قطعاً به‌اندازه‌ی اسپینرها لذت‌بخش نیستند.
خرید محصول از دیجیکالا

شاید شما هم درباره‌ی فایده‌های فیجت اسپینر شنیده باشید. کم کردن استرس و اضطراب، بالابردن توجه و تمرکز مخصوصا در بیش‌فعال‌ها یا کسانی که بعد از حادثه‌ای دچار اضطراب شده‌اند. اما این‌ها چقدر واقعی هستند؟
فیجت اسپینرفیجت اسپینر به تمرکز کمک می کند

نگاهی به مقالات علمی در مورد سودمندی فیجت اسپینرها ممکن است کمی گیج کننده به نظر بیاید. نظریات زیادی هست ولی شواهد علمی زیادی وجود ندارد.
یک تفکر این است که فیجت و استفاده از اسپینرها بخشی از مغز شما را به خود مشغول می‌کند و باعث می‌شود که افکار دیگر جایی در ذهن شما نداشته باشند و حواس شما را به خود پرت نکنند. تصور کنید مغز شما مثل یک خانواده است که می‌خواهد تصمیم مهمی بگیرد. اگر بچه‌های کوچک خانواده با اسباب‌بازی‌هایشان بازی نکنند، ممکن است بیش از حد توجه دیگران را بطلبند و حواس آن‌ها را پرت می‌کند. این باعث می‌شود خانواده نتواند درست تصمیم بگیرد.
افکار وسواسی را دور کنید

بازی اسپینر

Roland Rotz و Sarah D. به‌خوبی توضیح داده‌اند که فیجت اسپینرها چطور در تمرکز به ما کمک می‌کنند. آن‌ها در کتاب فیجت برای تمرکز (منحرف کردن خستگی و حواس‌پرتی : راهکارهایی برای بیش‌فعالی) به‌خوبی توضیح داده‌اند چطور فیجت ما را از حواس‌پرتی دور می‌کند. «فیجت می‌تواند افکار وسواسی را از ذهن شما دور کند. فکرهایی مثل: معنی زندگی چیست، دیگران در مورد من چه فکری می‌کنند، چرا من جذاب نیستم، چرا همه دوستانم موفق‌تر از من هستند، چرا چاق هستم و فکرهای دیگری مثل این‌که شاید ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کند.»
فیجت اسپینر کمک می‌کند بهتر فکر کنید

تفکر دوم در مورد فیجت ها بر این تاکید دارد که حرکت‌های بدنی بخشی از فرآیند فکر و بیان هستند. سعی کنید در حالی که کاملا بی‌حرکت هستید یک ایمیل بلند بنویسید، یک سخنرانی ارائه کنید، هنگام ملاقات با کسی صحبت کنید یا آواز بخوانید. این وضعیت عدم تحرک نه تنها ترسناک به نظر می‌رسد بلکه احتمالا حسی «غیر طبیعی» خواهد داشت. پژوهش‌ها نشان داده که حرکت فیزیکی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی مانند خط خطی کردن هنگام تفکر یا نوشتن چیزها برای یادآوری به فعالیت‌های شناختی ما کمک کند. بنابراین فیجت و یا بهتر بگوییم استفاده از چیزی مثل اسپینر می‌تواند به ما در فکر کردن و بیان افکارمان کمک کند.

فیجت اسپینر
فیجت آیینی آرامش‌بخش است

احتمال سوم این است که فیجت کردن مثل یک آیین عمل می‌کند. رسوم و آیین‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌پذیری، آشنایی و ساختار آرامش‌بخشی را ارائه کنند که ممکن است تا حدی در زندگی واقعی غایب باشد. Scientific American در مورد تعدادی از فواید رسوم و آیین مثل آرامش بخش بودن و تمرکز نوشته است. حرکات تکراری مثل فشردن یک توپ اسفنجی یا ضرب گرفتن با مداد می‌توانند به‌عنوان آیین‌هایی کوچک شما را آرام کنند. چرخاندن یک اسپینر بین انگشتان هم چیزی شبیه یک آیین کوچک است و می تواند شما را آرام کند.

چهارم این‌که شاید فیجت کمک می‌کند به یک شیء وابستگی عاطفی پیدا کنید. این مسئله تا حدی می‌تواند جایگزین حضور یک انسان واقعی شود. ارتباط عاطفی یک نیاز اساسی انسانی است که مردم تا حدی می‌توانند آن را با یک پتو، توپ، اسباب‌بازی یا شی مورد علاقه‌ی دیگر ارضا کنند. مطمئنا منظورمان این نیست که فیجت اسپینر می‌تواند جای کسی را در زندگی شما بگیرد. با این حال می‌تواند به شما کمک کند و احتمالا بیشتر از چیزهای دیگر دوست داشتنی بماند.
راهی کوچک برای تحرک

در آخر این‌که فیجت می‌تواند از نظر فیزیولوژیکی ما را فعال نگه دارد و با بی‌تحرکی این روزهای ما مقابله کند.

مقاله‌ای که در Journal of Preventive Medicine منتشر شده نشان می‌دهد که فیجت ریسک مرگ مرتبط با نشستن بیش از حد را در زنان مورد پژوهش کم کرده است. پژوهشی دیگر روی دیابتی‌ها و افراد چاق نشان داده که فیجت می‌تواند در سوزاندن کالری مقداری موثر باشد. البته یادتان باشد فیجت اسپینر جای ورزش کردن را نمی‌گیرد.

    اگر ناخن جویدن اذیتتان می‌کند یا مدام پایتان را تکان می‌دهید چه چیزی بهتر از فیجت اسپینر؟!

هرچند دلایل و پژوهش‌های علمی زیادی در مورد فیجت وجود ندارد ولی مشاهدات نشان می‌دهد که اسپینرها مفیدند.  در حال حاضر پژوهشگران بیشتری به اسپینرها به‌عنوان ابزاری که به‌سلامت کمک می‌کند علاقه‌مند شده‌اند.

با همه‌ی این اوصاف شاید واقعا فیجت اسپینر چیزی باشد که خیلی از ما لازم داریم. بد نیست یک اسپینر بگیرید و در جیب یا کیفتان داشته باشید. اگر ناخن جویدن اذیتتان می‌کند یا مدام پایتان را تکان می‌دهید چه چیزی بهتر از این؟!

دیدگاه‎ها

دیدگاه خود را بنویسید

بالا